Мектеп жасына дейінгі баланың өміріндегі рөлдік ойын
Литвиненко З.Н.
Тәрбиеші
"Тек сол ойын орынды,
онда бала белсенді әрекет етеді,
өз бетінше ойлайды, құрастырады,
біріктіреді, қиындықтарды жеңеді"
Макаренко А. С.
Балабақшадағы ойын қызметін дамыту міндеттерінің бірі-мектеп жасына дейінгі балалардың тәуелсіздігін, бастамасын, шығармашылығын, өзін-өзі реттеу дағдыларын дамыту. А. с. Выготский баланың қалыптасуы ерекше жағдайларда жүреді деп есептеді, оны ол жақын даму аймағын құратын дамудың әлеуметтік жағдайы деп атады. Ол бала мен ересек адамның ынтымақтастығына мүмкіндік беретін білім мазмұнымен анықталады, ал бұл өз кезегінде бала мен ересек адамның ересектерге жүктелгеннен гөрі әртүрлі мазмұнды игерудегі белсенділігін білдіреді. Мұндай ынтымақтастықты рөлдік ойын барысында көруге болады.
Рөлдік ойын-бұл балалар ересектердің белгілі бір функцияларын өздері құрған ойын жағдайында ересектердің іс-әрекетін және олардың арасындағы қатынастарды көбейтетін іс-әрекет. Бала сұхбаттасушымен байланыс орнатуды және сөйлесуді ғана емес, сонымен қатар мұқият тыңдауды, өз ойларын тиімдірек білдіру үшін мимика мен қимылдарды қолдануды үйренеді.
Ойын-бұл мектеп жасына дейінгі балаларға тән әрекет түрі. Ойындарда бала тұлға ретінде қалыптасады. Балалар арасындағы рөлдік ойындарда ынтымақтастық, өзара көмек, қамқорлық және бір-біріне көңіл бөлу қатынастары қалыптасады. Рөлдік ойын арқылы баланы әртүрлі мамандықтармен таныстыруға болады, әсіресе олардың өкілі ата-аналардың бірі болса. Классикалық мысалдар: өрт сөндірушілерде, дәрігерлерде, полицейлерде және басқаларында ойнау.
Мектепке дейінгі жаста балалардың қарым-қатынасы ұзағырақ болады және ойындар әртүрлі. Баланың тәуелсіздігімен сипатталатын қарым-қатынастың жаңа ойын түріне көшу. Ойындарда бала ақпаратты қабылдауға және беруге, сұхбаттасушының реакциясын бақылауға үйренеді. Бұл жаста баланың әлеуметтік шеңбері кеңейеді. Бірлескен ойындардағы балалар бір-біріне қарайды, бір-бірін бағалайды, осындай бағалауларға байланысты өзара жанашырлық танытады немесе көрсетпейді.
Ойын әрекеті үшін маңызды компонент - ойын кеңістігі деп айтуға болады.
Ойын кеңістігі-бұл дұрыс таңдалған ойын материалы бар сүйікті ойыншықтары бар бұрыш.
Баланың ойын әрекетін дамытуда екі кезең бөлінеді:
а) пәндік-ойын-мазмұны заттармен іс-қимыл болып табылады
б) рөлдік ойын-қарым-қатынас негізі.
Балаға арналған ойын, бұл мектеп жасына дейінгі балалардың әлеуметтік өмірінің ерекше формасы, онда олар өз қалауы бойынша бірігеді, өз бетінше әрекет етеді, өз идеяларын жүзеге асырады, әлемді біледі. Ойын әрекеті баланың физикалық және психикалық дамуына, шығармашылық қабілеттерін тәрбиелеуге ықпал етеді. Ойынның маңызды бөлігі-балалардың шындықты игеру тереңдігін көрсететін рөлдік мінез-құлық ережелерін орындауға саналы көзқарасы. Рөл балаларды белгілі бір мінез-құлық ережелеріне бағынуға және әлеуметтік нормаларды сақтауға шақырады. Ойнай отырып, бала жаңа білім мен дағдыларға ие болады, сөздікті белсендіреді, қызығушылықты, адамгершілік қасиеттерді дамытады, ұжымшылдықтың бастаулары қалыптасады. Көрген, бастан өткерген нәрсені көрсетеді, адам қызметінің тәжірибесін меңгереді. Балаға арналған ойын бос ойын емес, бұл ересектер әлеміне енуге деген ұмтылыс. Ойын-бұл баланың шынайы әлеуметтік тәжірибесі, оның құрдастар қоғамындағы шынайы өмірі. Сондықтан мектепке дейінгі педагогика үшін баланың жан-жақты дамуы, оның жағымды жеке қасиеттерін қалыптастыру және қоғам мүшесі ретінде әлеуметтену үшін ойынды пайдалану мәселесі өте маңызды. Ойын балаға көптеген жағымды эмоциялар береді, ол ересектермен ойнағанды жақсы көреді. Оны бұл қуаныштан айырмаңыз.