Мұғалімдерге кеңес беру
"Таңертеңгі қабылдау және баланың көңіл-күйі"
Тәрбиеші: Горбачева Т. Г., педагог-сарапшы
Әр адам үшін - бала үшін де, ересек адам үшін де жаңа күннің басталуы үлкен өзгеріс әкеледі. Мектеп жасына дейінгі балаларға қатысты таңертеңгі мағынаны асыра бағалау мүмкін емес: келесі күні көңіл-күй ояну, таңертеңгі дәретхана, таңғы ас қалай өтетініне байланысты. Таңертеңгі осы атрибуттардың қатарына тағы бір кезең қосылады-балабақшаға бару, онда баланы тәрбиеші мен құрдастары қарсы алады.
Мектепке дейінгі білім беру мекемесінде Таңертеңгілік қабылдау—бұл баланы тәрбиешіге немесе оны алмастыратын адамға беру процесі, бұл кішкентай адамның жұмыс күнінің басталуы, оны кішкентайдың өзі емес, ересектер ұйымдастырады: ата-аналар және, әрине, мұғалім. Сондықтан біз, тәрбиешілер, қабылдауды ұйымдастырудың қыр-сырына ерекше назар аударуымыз керек.
Балаларды таңертеңгілік қабылдауды ойластырылған және жақсы ұйымдастырылған өткізу баланың дамуында, күн тәртібінде және баланың эмоционалды әл-ауқаты үшін үлкен маңызға ие. Олардың тәрбиешісінің жылы шырайлы кездесуі көңіл-күйге, өнімділікке, тәртіпке әсер етеді. Егер балалар күтетінін, қуанатынын білсе, олар балабақшаға үлкенаниемыласпен барады.
Балабақшада Таңертеңгілік қабылдау көбінесе ересектердің баламен қалай кездескеніне, оған қуанышты ма, кешке үйге қалай барғанына байланысты. Мейірімді интонация, тәрбиешінің жақсы көңіл-күйі, тәрбиешінің көмекшісі балаларға беріледі: "Сәлеметсіз бе, біз сізді көргенімізге қуаныштымыз. Қош бол, ертең біз сізді тағы күтеміз. Сізді көруге қуаныштымыз. Ертең келіңіз". Егер баланы мейірімді сөздермен қарсы алса, онда баланың балабақшада одан әрі болуына жақсы көңіл-күй болады. Баланың жағымды қабылдауының 80% - ы басқалардың көңіл-күйіне және баланың өзіне, ал 20% - ы әдістерге байланысты деп болжанады.
Таңертеңгілік кездесуді неден бастау керек?
1. Балаларды қабылдау сағат 8-ден басталады. Балаларды қабылдауға дайындалу үшін тәрбиеші балабақшаға алдын – ала келіп, барлық материалдарды-ойындар, суреттер және т. б. дайындауы керек.
2. Балаларды үйде де, ауада да қабылдауға болады. Жақсы ауа - райында балаларды жылдың кез келген уақытында ашық ауада қабылдаған дұрыс. Әрине, бұған ерекше жағдайлар болуы мүмкін. Мысалы, егер мұғалім балалардың жаңа тобымен жұмыс істей бастаса және оларды әлі жақсы білмесе. Немесе жақын адамдарымен бірінші рет әрең ажырасатын балалар тобын қабылдайды, мұндай жағдайларда оларды балалардың назарын аудару оңай болатын бөлмеде қабылдауды ұйымдастырған жөн.
3. Балаларды күнделікті таңертеңгілік қабылдауды мұғалім кездескен кезде міндетті түрде күлімсіреп, бала мен ата-анамен амандасуы керек деп бастау керек.
4. Содан кейін оқушыларына профилактикалық тексеру жүргізіледі. Өз тобының балаларының жеке ерекшеліктерін жақсы біле отырып, баланың дені сау екенін сыртқы түрінен анықтауға болады. Әдетте, дені сау балалар балабақшаға келіп, ойнай бастайды, бір-бірімен, тәрбиешімен охотыласпен сөйлеседі, көп қозғалады.
5. Ата-аналармен баланың қалай ұйықтағаны, қандай көңіл-күймен оянғаны туралы әңгімелесу мұғалімге баланың кілтін таңдауға көмектеседі. Балабақшаға қыңырлықпен келгендіктен, жаман көңіл-күйдің себебін анықтаймыз. Егер баланың дені сау емес деген күдік туындаса, бұл жағдайда ата-ананың температурасы міндетті түрде өлшенеді. Егер ауру ата-анасы кеткеннен кейін анықталса, біз оны басқа балалардан оқшаулап, төсекке жатқызамыз, болған жағдай туралы отбасы мүшелеріне хабарлаймыз және медицина қызметкерін шақырамыз.
Ата-аналармен және баламен әңгімелесу кезінде сіз балалардың мезгіл-мезгіл киінгенін бірден көре аласыз және қажет болған жағдайда ата-аналарға баланы тәрбиелеу туралы қысқа кеңестер немесе баланың киімі туралы ұсыныстар бере аласыз.
6. Мұғалім балалардың іс-әрекетін қалай ұйымдастыруға болатынын алдын-ала ойластырады, оларды қабылдаудан бастап таңғы асқа дайындалуға дейінгі кезеңде пайдалы істермен айналысады. Бұл кезде балалар негізінен ойнайды.
- Мұғалім ойындар мен ойыншықтарды дайындайды, оларды балаларға бір-біріне кедергі келтірмей ойнауға ыңғайлы етіп орналастырады.
- Тәрбиеші балалардың бастамасымен туындайтын ойындарды ынталандырады, ол үшін қажетті жағдайларды жасай отырып, жоспарларын жүзеге асыруға көмектеседі.
- Ол балаларға өздеріне таныс әр түрлі дидактикалық ойындарды, сондай-ақ сайтта да, бөлмеде де өткізілетін ашық ойындарды ұсына алады.
7. Таңертеңгі уақытта балалардың еңбек қызметі ұйымдастырылуы мүмкін. Кішкентай кезінде мұғалім балаларды ойыншықтарды орналастыруға тартады, қуыршақты ауыстыруды ұсынады және т.б. балалар оның бақылауымен және оның көмегімен еңбек тапсырмаларын орындайды. Осылайша, балаларды әртүрлі іс-шараларға тарту арқылы мұғалім олардың үнемі бос емес болу әдетін қалыптастырады.
Әрине, бірінші минут-мақтау, музыкаға жылы сөздер. Сіз балаларды ерекше топқа кіруге шақыра аласыз "жапырақ сияқты ұшу басқа балаларға-жапырақтарға" немесе "қар ұшқыны сияқты айналу" музыкамен. Бұл ойын реинкарнациясы балаларға да, тәрбиешілерге де жағымды эмоциялар береді.
Бақылаушы мұғалім баланың бақшаға қандай көңіл-күймен келгенін көреді, педагогикалық әдептілік танытады: ол баланы бірден іс-әрекетке тартады немесе оған жалғыз қалуға, тыныштандыруға мүмкіндік береді.
Эмоционалды байланыс орнату үшін балаларды қабылдау үшін алдын-ала дайындалған орта маңызды. Қоршаған ортаны ұйымдастыру балалардың жүйке жүйесін шамадан тыс қозудан қорғауға жағдай жасауды қамтиды. Жағдайды тиісті түрде ұйымдастырып, жәрдемақыларды таңдау керек (музыка, тыныш ойын, жақсы кейіпкерлері бар ертегілер, көтермелеулер).
Таңертеңгі кездесудің тосынсыйлар – ойыншықтар, шарлар, үйде жасалған бұйымдар, топтағы қуыршақтар сияқты тәсіліне ерекше мән беруді ұсынамыз. Олар ерекше, жарқын, музыкалық, механикалық және т.б., баланы күтіп тұрған тосынсыйлар, балабақшадағы алғашқы күнінде, аурудан, ұзақ болмауынан немесе туған күнінен шыққаннан кейін баланы қолдауға келгендей. Бейімделу кезеңінде бала үйді сағынады, басқа балалармен қарым-қатынас жасай алмайды, ол күйзеліске ұшырайды. Әндер, питомниктер, жарқын ойыншықтар байланыс табуға, жағымсыз эмоцияларды сөндіруге көмектеседі. Оқыған питомник балаларды іс-әрекетке шақырады, қуанышты көңіл-күй қалыптастырады.
Бірақ бақшаға барғысы келмеу кейде мектепке дейінгі мекемеге ұзақ уақыт барған балаларда да көрінеді. Себептер баланың денсаулығы, шамадан тыс жұмыс, ересектердің уәдесін орындамауы және т.б. кейде ата-аналар жұмысқа асығып, баланы шешіндіре бастайды, оның наразылығын тудырады немесе, керісінше, ұзақ уақыт көндіреді. Тәрбиеші мұндай ата-аналармен сөйлесіп, олардың бәрі нәрестеге теріс әсер ететініне, оның көңіл-күйіне әсер ететініне және жақындары кеткеннен кейін ол ұзақ уақыт тыныштала алмайтындығына сендіруі керек.
Баланы тезірек алаңдату үшін оның назарын қызықты нәрсеге аудару керек. Сіз мұны әртүрлі әдістермен жасай аласыз: кішкене тапсырма беріңіз, қызықты нәрсені бірге бақылаңыз, үстел, дидактикалық ойындар ұсыныңыз.
Таңертең Ойындар сақтау үшін, кейде баланың тыныш, бірақ сонымен бірге белсенді және қуанышты көңіл-күйін қалыптастыру үшін үлкен маңызға ие. Таңертең дидактикалық ойыншықтардың ішінен балаларға бұрыннан таныс ойыншықтар (мүмкін болса, шулы емес): машиналар, вагондар еркін пайдалануға беріледі. Олармен ойнау балаларды жігерлі әрекетке итермелейді, қанағат сезімін тудырады.
Сондықтан ойыншықтарды балалардың назарын аударатындай етіп орналастыру керек, олармен әрекет етуге итермелейді, осы ойыншықтармен (қуыршақтар мен автомобильдер, құрылыс материалдары, сенсорлық ойыншықтар және т.б.) әлі де аз тәжірибе байытады. Бұл ойыншықтар ойын бұрыштарында орналасқан: қуыршақтарды арбаға, көлікке, орындыққа отырғызуға болады. Жақын жерде ас үй ыдыстары мен десерт ыдыстарын, пешті, кір жууға және үтіктеуге арналған заттарды орналастыруға болады. Жылдың басында да мұндай ойыншықтар балаларды біріктіреді, бірақ олар іс-әрекеттің дәйектілігін қажет етпейді.
Сонымен қатар, мұғалім әр баланың өзіне ойын тапқанына көз жеткізуі керек. Кейде таңертең, топта балалар аз болған кезде, сіз жаңа ойыншық немесе ойын әкеліп, балаларға көрсетіп, ойнауға бере аласыз. Кейінірек оны уақытша алып тастаған дұрыс. Мұғалімнің таңертең балаларды қабылдаумен айналысатындығын ескере отырып, ойыншықтар мен жәрдемақылар алынып тасталады, олар ересек адамның үнемі қадағалауын қажет етеді (мозаика, бөлінген суреттер).
Таңертең балаларды бірнеше үстелге орналастырылған құрылыс материалын жақсы ұйымдастырады. Осы мақсатта мұғалім балалар келгенге дейін құрылыс материалынан қарапайым ғимарат сала алады. Балаларды белгілі бір ойынға итермелейді: ұя салатын қуыршақ салуға болатын көпір; балалар өз машиналарын алып жүретін қақпа;
жануарлар бар қоршау.
Сіз баланың жаңаруын атап өтуге, баланың әкелген суретін мақтауға болады. Баланың киіміне келетін болсақ, балаларды қабылдау кезінде оның сыртқы түріне назар аудару өте маңызды. Ақаулықтарды байқай отырып, сіз баланы ретке келтіруге, қажет болған жағдайда оған көмектесуге шақыра аласыз, осылайша әрдайым таза және ұқыпты болуды әдетке айналдыра аласыз.
Егер бала қыңыр болса, сіз оны алаңдатуыңыз керек, балаңызға демалуға, еркелетуге, жақсылыққа бейімделуге көмектесудің жолын табуыңыз керек, асықпаңыз, айқайламаңыз. Үлкен балалардан: "балабақшаға барар жолда не таң қалдырды, кіммен кездесті?»
Балаларды қабылдауды аяқтағаннан кейін таңертеңгі гимнастика жүргізіледі.
Таңертеңгілік гимнастикадан кейін, әдетте, таңертеңгілік жиын (топтық жиын немесе таңертеңгілік шеңбер) өтеді — бұл ересектер мен балалардың бірлескен іс-әрекеті кезінде білім беру процесін ұйымдастырудың бір түрі болып табылатын режимдік сәт.
Таңертеңгілік жиынды өткізудің негізгі мақсаты-бүкіл күннің "үнін белгілеу", яғни жағымды эмоционалды көңіл-күй қалыптастыру және балаға құрдастарының арасында ол жақсы болатынына және күн қызықты әрі бай болуға уәде беретініне сенімділік беру.
Тапсырмалар :
- қоғамдағы мінез-құлық ережелері туралы алғашқы түсініктерді қалыптастырады;